Тексты из вступительных роликов
Для начала - вступительный текст из фильма Безумный Макс 2, под впечатлением от которого и были созданы вступления для игр серии Fallout.
Mad Max 2: Road Warrior
фильм 1981 года, текст читается от имени повзрослевшего дикого ребенка
My life fades... the vision dims... all that remains are memories.
I remember a time of chaos, ruined dreams, this wasted land. But most of all, I remember the Road Warrior. The man we called Max.
To understand who he was, you have to go back to another time, when the world was powered by the black fuel and the deserts sprouted great cities of pipe and steel.
Gone now, swept away.
For reasons long forgotten, two mighty warrior tribes went to war and touched off a blaze which engulfed them all. Without fuel they were nothing. They'd built a house of straw.
The thundering machines sputtered and stopped.
Their leaders talked... and talked... and talked. But nothing could stem the avalanche. Their world crumbled, the cities exploded... A whirlwind of looting, a firestorm of fear...
Men began to feed on men...On the roads it was a white-line nightmare.
Only those mobile enough to scavenge, brutal enough to pillage would survive. The gangs took over the highways, ready to wage war for a tank of juice.
And in this maelstrom of decay, ordinary men were battered and smashed. Men like Max... The Warrior Max... in the roar of an engine he lost everything... and became a shell of a man... A burnt out, desolate man, a man haunted by the demons of his past. A man who wandered out into the Wasteland.
And it was here, in this blighted place, that he learned to live again.
Mad Max 2: Road Warrior / Безумный Макс 2: Воин Дороги (перевод Гоблина)
Жизнь моя уходит... всё как в тумане... не осталось ничего, кроме воспоминаний. Я помню, помню время хаоса, разрушенные мечты, эти пустыни. Но лучше всего, я помню Воина Дороги. Человека, которого мы звали Макс. Чтобы понять, кем он был, надо перенестись в другое время во время, когда всё в мире решало чёрное топливо, когда в пустынях выросли гигантские города из стальных труб.
Теперь этих городов нет, уничтожены все. По давно забытой причине, два могучих воинственных племени начали войну, разбуженный огонь смёл города. Без топлива всё остановилось. Построенный ими мир оказался хрупок, как домик из соломы. Грохочущие машины вздрогнули и замерли. А вожди племён говорили... и говорили... и говорили... Но остановить лавину не могло уже ничто. Мир обрушился, города взорвались. Водоворот безумия, панический страх. Люди начали пожирать людей. На дорогах царил кошмар. Выживали только те, кто преследовал добычу быстрее всех, кто был свирепее других. Хайвэями правили банды, банды готовые перегрызть горло, за бак бензина.
И в этом урагане распада обычные люди терпели поражение и гибли. Такие как Макс, воин Макс. Под рёв моторов он потерял всё... от человека осталась только оболочка... остальное выгорело без следа. Человек, преследуемый демонами из прошлого. Человек, который ушёл в пустыню. Именно здесь, в этой дикой глуши, он научился жить заново.
Fallout
Интро состоит из сменяющихся фотографий и текста, читаемого вслух Роном Пирлманом.
War. War never changes.
The Romans waged war to gather slaves and wealth. Spain built an empire from its lust for gold and territory. Hitler shaped a battered Germany into an economic superpower.
But war never changes.
In the 21st century, war was still waged over the resources that could be acquired. Only this time, the spoils of war were also its weapons: Petroleum and Uranium. For these resources, China would invade Alaska, the US would annex Canada, and the European Commonwealth would dissolve into quarreling, bickering nation-states, bent on controlling the last remaining resources on Earth.
In 2077, the storm of world war had come again. In two brief hours, most of the planet was reduced to cinders. And from the ashes of nuclear devastation, a new civilization would struggle to arise.
A few were able to reach the relative safety of the large underground Vaults. Your family was part of that group that entered Vault Thirteen. Imprisoned safely behind the large Vault door, under a mountain of stone, a generation has lived without knowledge of the outside world. Life in the Vault is about to change.
Fallout (локализация 1С)
Текст ещё не найден
Fallout (локализация Фаргус)
Текст ещё не найден
Fallout 2
War. War never changes.
The end of the world occurred pretty much as we had predicted. Too many humans, not enough space or resources to go around. The details are trivial and pointless, the reasons, as always, purely human ones.
The earth was nearly wiped clean of life. A great cleansing, an atomic spark struck by human hands, quickly raged out of control. Spears of nuclear fire rained from the skies. Continents were swallowed in flames and fell beneath the boiling oceans. Humanity was almost extinguished, their spirits becoming part of the background radiation that blanketed the earth.
A quiet darkness fell across the planet, lasting many years. Few survived the devastation. Some had been fortunate enough to reach safety, taking shelter in great underground vaults. When the great darkness passed, these vaults opened, and their inhabitants emerged to begin their lives again.
One of the northern tribes claims they are descended from one such Vault. They hold that their founder and ancestor, one known as the "Vault Dweller," once saved the world from a great evil. According to their legend, this evil arose in the far south. It corrupted all it touched, twisting men inside, turning them into beasts. Only through the bravery of this Vault Dweller was the evil destroyed. But in so doing, he lost many of his friends and suffered greatly, sacrificing much of himself to save the world.
When at last he returned to the home he had fought so hard to protect, he was cast out. Exiled. In confronting that which they feared, he had become something else in their eyes...and no longer their champion.
Forsaken by his people, he strode into the wasteland. He traveled far to the north, until he came to the great canyons. There, he founded a small village, Arroyo, where he lived out the rest of his years. And so, for a generation since its founding, Arroyo has lived in peace, its canyons sheltering it from the outside world. It is home. Your home.
But the scars left by the war have not yet healed. And the Earth has not forgotten.
Fallout 2 (локализация от 1С)
Война. Война никогда не меняется.
Наступил конец света, как мы и предсказывали.
слишком много людей, слишком мало пространства и ресурсов.
Подробности никому не интересны, причины, как всегда, чисто человеческие.
Жизнь на Земле прктически полностью уничтожена.
Великая чистка, крошечная искорка, зажженная человечеством, быстро вырвалась из-под контроля.
Дожь атомного пламени хлынул с небес.
Пламя поглотило континенты, и они ушли на дно кипящих океанов.
Человечество на грани исчезновения,
Души людей становятся частью радиационного фона, одеялом покрывшего Землю.
на планете воцарились тьма и тишина, и так продолжалось много лет.
Немногие выжили.
Некоторым повезло, и они сумели укрыться в больших подземных убежищах.
Когда великая тьма прошла, эти убежища открылись,
И обитатели покинули их, чтобы все начать сначала.
Дикари одного из северных племен утверждают, что произошли из такого убежища.
Они верят, что основатель племени,
Некто, известный под именем Выходец из Убежища, некогда спас мир от величайшего зла.
В легендах говорится, что великое зло поднялось на далеком юге.
Оно разрушало все, к чему прикасалось, меняло людей изнутри, превращая их в зверей.
Только благодаря отваге Выходца из Убежища, зло было уничтожено.
Но при этом он сильно пострадал и потерял многих друзей,
Пожертвовав собой ради спасения мира.
Когда, наконец, он вернулся в свой дом, за счастье которого сражался, то был отринут.
Изгнан.
Сражаясь с тем, чего они боялись,
он стал в их глазах кем-то иным... и перестал быть защитником.
Покинутый своим народом, он ушел в пустоши.
Он ушел далеко на север, и добрался до великих каньонов.
Там основал маленькую деревушку Арройо, в которой и жил до конца своих дней.
И много поколений с тех пор в Арройо царили мир и покой,
Каньоны прикрывали деревню от окружающего мира.
Это дом. Ваш дом.
Но шрамы, оставленный войной, еще не исцелились. И Земля не забыла.
Fallout 2 (Фаргус)
Текст ещё не найден
Fallout Tactics: Brotherhood of Steel
War, war never changes. It was the inevitable result of the path humanity had chosen. Everyone who entered into the conflict expected victory. Everyone was optimistic. But as the hostilities escalated, optimism faded and society began to collapse.
The great Vaults were built to house the wealthy, the powerful, the influential and those deemed necessary to their survival. Inside resources and technology were stockpiled, a final defense against the coming holocaust. With the past behind them and the present destroyed. They looked to the future.
The sturdy Vault Zero was to be the nucleus of the vault network housing the greatest leaders, artists and scientists. The inhabitants of Vault Zero were to reunite the vaults and lead the people to a new life, a new world. But after the bombs, the world would be a harsh one. To ensure the creation of a post-nuclear utopia, the vault dwellers would need help. Machinery was constructed to tame a land hardened by the ravages of war, then tempered by nuclear winter. But plans were barely in place when the first missiles left the silos. During the destruction, communication between the vaults ceased. Entire vaults were lost; those that survived were on their own.
Not all vaults succumbed to the machinations of war. On North America`s west coast, one group of military vault dwellers emerged almost unscathed. They surveyed the wasteland and squared their shoulders for the task ahead. These dedicated survivors salvaged the technology from the vaults, technology that was studied, replicated and fiercely guarded. For they knew that while their power came from numbers, their future lay in scientific knowledge. In time, they formed the Brotherhood of Steel.
The brotherhood used their knowledge to drive back the atrocities of the wasteland. Proclaiming themselves "The Technological Saviors of Mankind". They scoured the land in search of more technology, raiding mutant camps, bandit towns and the broken remains of other vaults. But even they could not keep pace with the high tolls demanded by life in the wasteland.
The Brotherhood found themselves at odds with their need for new blood versus their code of technological secrecy. The debate was lenghly. Finally, the elders ruled against sharing the technology with outsiders, convinced that they would endure as they had before. Further discussion was discouraged and the elders ordered the minority on a mission across the wastes. Super mutants, the foot soldiers of a conquered army had been forced into retreat across the mountainous barrier to the east. The Brotherhood constructed airships and dispatched the minority to track down and asses the extent of the remaining super mutant threat.
But disaster struck while crossing the great mountains. A great storm broke the main airship and flung it far from its course. The mighty ship was badly damaged. The smaller sections were torn from the main craft, never to be seen again. Many of the expedition`s leaders were lost to the winds. The fraction of the crew that still survived, struggled to keep their ship aloft before finally crashing on the outskirts of a once thriving metropolis. A city once called "Chicago". Broken, scattered and scarred. They took stock of the situation and once again squared their shoulders to the task ahead. The Brotherhood had much to offer to the surrounding villages. They traded advanced medicines in exchange for food and labor. They traded protection from bandits in exchange for new recruits. In time, their ranks began to swell.
Separated by distance and ideology from the main Brotherhood forces. The minority was free to forge a new "Brotherhood of Steel". One that reflected the ideals they had strived for all along. However, one's future in the wasteland is never certain. For an old power has awakened, also bent on making this land its own. Life in the Brotherhood is about to change.
Fallout Tactics (локализация 1С)
Текст ещё не найден
Fallout 3
War. War never changes.
Since the dawn of human kind, when our ancestors first discovered the killing power of rock and bone,
blood has been spilled in the name of everything: from God to justice to simple, psychotic rage.
In the year 2077, after millennia of armed conflict, the destructive nature of man could sustain itself no longer.
The world was plunged into an abyss of nuclear fire and radiation.
But it was not, as some had predicted, the end of the world.
Instead, the apocalypse was simply the prologue to another bloody chapter of human history.
For man had succeeded in destroying the world - but war, war never changes.
In the early days, thousands were spared the horrors of the holocaust by taking refuge
in enormous underground shelters, known as vaults.
But when they emerged, they had only the hell of the wastes to greet them - all except those in Vault 101.
For on the fateful day, when fire rained from the sky, the giant steel door of Vault 101 slid closed...
and never reopened.
It was here you were born.
It is here you will die.
Because, in Vault 101: no one ever enters, and no one ever leaves.
Fallout 3 (локализация 1С)
Война... война не меняется...
С самой зари человечества, когда наши предки взяли в руки камни и палки,
кровь лилась рекой во имя чего угодно:от Бога и справедливости до банальной ярости психопатов.
В 2077 году после многих тысячелетий вооруженных конфликтов разрушительная природа человечества не смогла больше сдерживать себя.
Мир оказался ввергнут в гиену атомного огня и радиации.
Но это не был "Конец Света", как предсказывали некоторые.
На самом деле апокалипсис стал всего лишь прологом, к очередной кровавой странице в истории человечества.
Ибо хотя люди и преуспели в уничтожении мира, война... война не меняется.
В первые дни тысячи людей спаслись от кровавых ужасов Армагедона в специальных подземных убежищах.
Но когда они вышли наружу, их встретил только выжженный ад пустошей...
Всех, кроме жителей Убежища 101...
Ибо в тот день, когда небо пролилось огненным дождем, огромная стальная дверь Убежища 101 закрылась навсегда.
Это здесь Вы родились, здесь же и умрёте, ибо в Убежище 101 никто не войдет, и никто не выйдет.
Fallout: New Vegas
War. War never changes.
When atomic fire consumed the earth, those who survived did so in great, underground vaults. When they opened, their inhabitants set out across ruins of the old world to build new societies, establish new villages, form new tribes.
As decades passed, what had been the American southwest united beneath the flag of the New California Republic, dedicated to old-world values of democracy and the rule of law. As the Republic grew, so did its needs. Scouts spread east, seeking territory and wealth, in the dry and merciless expanse of the Mojave Desert. They returned with tales of a city untouched by the warheads that had scorched the rest of the world, and a great wall spanning the Colorado River.
The NCR mobilized its army and set it east to occupy the Hoover Dam, and restore it to working condition. But across the Colorado, another society had arisen under a different flag. A vast army of slaves, forged in the conquest of 86 tribes: Caesar's Legion.
Four years have passed since the Republic held the Dam - just barely - against the Legion's onslaught. The Legion did not retreat. Across the river, they gathered strength. Campfires burned, training drums beat.
Through it all, the New Vegas Strip has stayed open for business under the control of its mysterious overseer, Mr. House, and his army of rehabilitated Tribals and police robots. You are a courier, hired by the Mojave Express, to deliver a package to the New Vegas Strip. What seemed like a simple delivery job has taken a turn…for the worse.
Fallout New Vegas (локализация 1С)
Война. Война никогда не меняется.
Когда атомное пламя поглотило землю, выжили лишь те, кто укрылся в огромных подземных убежищах. Когда они открылись, их жители вышли наружу, чтобы заселить руины старого мира и построить новые общества, основать деревни и племена. Спустя десятилетия то, что когда-то было юго-западом Америки, объединилось под флагом Новой Калифорнийской Республики, преданной ценностям прошлого - демократии и закону.
Но с ростом Республики росли и её нужды. На восток были отправлены скауты, которые должны были найти новые богатые территории среди постоянно расширяющихся просторов пустыни Мохаве. Все они вернулись назад с историями о городе, нетронутом ядерным оружием, которое сожгло остальную часть мира, а также о великой стене, перехватывающей реку Колорадо. НКР собрало свои войска и отправило их на восток с целью оккупировать Дамбу Гувера, а также возобновить её работоспособность. Но не одни они преследовали эту цель, так как недалеко от реки возникло другое общество, объединившееся под другим флагом, - армия рабов, скованных цепью 86 племён... Легион Цезаря.
Прошло вот уже четыре года с того момента, как Республика отстаивала своё право на Дамбу перед всё усиливающимися рейдами Легиона, который так и не пожелал сдаться. Напротив, его сила росла с каждым днём и барабанная дробь новых наступлений звучала вновь и вновь.
Не смотря на всё это, Нью Вегас Стрип остался открытым для бизнеса... во многом благодаря своему таинственному покровителю, Мр. Хаусу, и его армии реабилитированных дикарей и полицейских роботов.
Вы - курьер, нанятый Мохаве Экспресс для доставки посылки в этот город. То, что казалось не пыльным дельцем, в итоге обернулось наихудшим образом...
Fallout New Vegas (неизвестный перевод)
Война. Война не меняется.
Когда землю выжгло атомным огнём, те, кто уцелел, укрылись в огромных подземных убежищах. Когда они открылись, их жители заселили руины старого мира, основали новые сообщества, деревни, племена.
Спустя десятилетия остатки Юго-Запада США объединились под знаменем Новой Калифорнийской Республики, построенной на основе довоенных идеалов демократии и законности. Республика росла, и с ней росли её потребности. Разведчики устремились на восток - искать новые земли и богатства в сухой, безжалостной пустыне Мохаве. Они вернулись и рассказали о городе, нетронутом боеголовками, что разрушили весь остальной мир, и о великой стене посреди реки Колорадо.
НКР мобилизовала войска и отправила их на восток - занять дамбу Гувера и восстановить её. Но на другом берегу Колорадо родилось другое общество, под другим флагом. Огромная армия рабов, сплав 86 покорённых племён, Легион Цезаря.
Четыре года прошло с той поры, когда республика едва удержала Дамбу под натиском Легиона. Он не отступил. Он копит силы на дальнем берегу. Горят лагерные огни, бьют учебные барабаны.
А Стрип Нью-Вегаса в это время процветает под руководством своего таинственного владыки, мистера Хауса, и его армии обращённых дикарей и полицейских роботов. Вы - курьер фирмы "Мохаве Экспресс". Ваше задание - доставить пакет на Стрип. Но, казалось бы, обычное задание обернулось к худшему.